Blogg

Air Force One – del 1

Air Force One – del 1

Av alla de flygplansmodeller som finns är det varken ett stridsplan eller ett kommersiellt plan som är det absolut mest kända ute i världen. Filmer som Top Gun gjorde visserligen stridsplanen kända och viljan att dejta en pilot blev plötsligt precis lika stor som viljan att dejta en läkare eller advokat. Man kunde inte tänka sig någonting mer spännande än en man som skötte spakarna i en så kraftfull och magisk maskin som kunde färdas genom luften, det spelade ingen roll om det var ett stridsplan eller det plan som skulle ta en på nästa charter resa till Mallorca, yrket i sig var det viktiga.

Anropssignal

Trots detta är det mest kända plan ett som en väldigt begränsad skara människor satt sin fot i även fast det flugit runt hela världen. Air Force One är det plan den amerikanska staten har som transportmedel för den Amerikanska presidenten, en odödlig symbol för makten som presidenten besitter. Air Force One är dock inte namnet på ett plan, detta är den anropssignal som används när man kontaktar bland annat signal tornen. Detta uppstod efter 1953 då en säkerhetsglipa inträffade när president Eisenhowers plan gick in i samma luftrum som ett kommersiellt plan vilket då hade samma namn. Detta kunde så klart inte hända igen, framförallt inte ur en säkerhetsaspekt då planet faktiskt transporterar en av världens mäktigaste män.

Namn och smeknamn

Själva planet i sig har dock utgjorts av flera olika modeller under året där det allra första var ett Boeing 314 vilket faktiskt var en flygbåt, men tack vare hotet från tyska ubåtar bestämde man flygresor var det säkrare alternativet för USA:s mäktigaste man. Efter detta gick man över till ett B-242 Liberator bombplan, detta byggdes om 1944 för att passa en president och var även det första plan som fick namnet Air Force One och även smeknamnet Where Two. Efter två inträffade olyckor med denna modell fick man övergå till en annan, då stor Douglas C-54 Skymaster på tur. Men för att president Roosevelt skulle kunna röra sig lättare i detta plan fick man bygga om det och handikappanpassa planet som bland annat fick en hiss installerad. Meningen var att presidenten skulle kunna övernatta och styra landet från planet, därför fanns både sovrum och radiotelefon. Detta plan fick smeknamnet Sacred Cow.

Ett flygande kontor

Vid Roosevelts död fick vicepresident Harry S. Truman ta över makten och han valde att byta ut planet mot en Douglas C-118 Liftmaster istället. Detta kallades för Independence och syftade förmodligen på Trumans födelseort Independence i Missouri. Något som skiljde detta plan från de tidigare, förutom modellen, var att man lät måla en örn i nosen på planet, vilket gjorde detta till det första presidentplanet med en specifik exteriör. Ett måste i alla dessa plan var möjligheten för presidenten att kunna styra sitt land från luften då landet inte tar en paus bara för att presidenten måste ut och åka, därför är planen utrustade med allt man kan förvänta sig av ett presidenthögkvarter. En riktigt lyxig arbetsplats om jag får säga det själv.