Blogg

Air Force One – del 2

Air Force One – del 2

Alla transportmedel som ska hjälpa till och förflytta en man av den grad som den amerikanska presidenten faktiskt har måste vara bland de absolut bästa som finns i världen, därför är det kanske inte så förvånande att de flygplan man valt att använda sig av när det kommer till presidentens flygplan, Air Force One, har varit de bästa man kan få tag på. En man som bär ett sådant ansvar måste kunna ta sig över världen på ett säkert sätt medan han har möjlighet att fortsätta sitt arbete oavsett vart det bär av.

Namn för en president

Dwight D. Eisenhower hade ett plan med flightnummer Air Force 8610 vilket vid ett tillfälle hamnade i samma luftrum som ett kommersiellt plan, detta skapade en förvirring och gav då upphov till namnet Air Force One, ett namn endast presidentens plan fick bära. Eienhower bytte ut planen mot Lockheed C-121 Constellations vilka döptes till Columbine II och Columbine III, namn som togs från Eisenhowers hemstat Colorados delstatsblomma. Dessa plan var dock något för omoderna för presidenten som lät modernisera dem genom att installera både en telefon och en teleprinter.

Plats för bränsle

Dessa plan fick dock inte stanna kvar hela hans tid som president, mot slutet av hans styre införde han det allra första jetplanet som Air Force One. Han reste mellan december 3 och 22 1959 runt och besökte 11 asiatiska länder vilket innebar att han avverkade hela 35 000 km med planen. Tre år senare byttes dessa plan därför ut mot Boeing 707, dock var planen modifierade och hade bland annat extra tankar. Detta plan var i tjänst till 1998, men det andra av dessa plan var i tjänst mellan 1972-2001.

De mest kända

När George W. Bush var i tjänst levererades 1990 ett nytt plan för att ta plats som presidentens färdmedel. Nu hade man två ombyggda Boeing 747-200B med beteckningen VC-25A, det ena av dessa var märkta 28000 och det andra planet som levererades 1991 var märkt 29000. När man pratar om Air Force One är det oftast ett av dessa plan man syftar på, vilket alltså gör dem till de mest kända. Det är kanske inte så konstigt att plan som dessa måste ha högra krav på sig, förutom en inredning som gör det möjligt för presidenten att röra sig fritt i planet och kunna övernatta så måste planet kunna motstå den elektromagnetiska puls vilken uppstår vid en kärnvapenexplosion.

Osäker framtid

Hembasen för dessa plan finns så klart utanför Washington D.C. på Andrews Air Force Base. Det är dock inte alltid säkert att resan presidenten ska göra kräver ett så pass stort flygplan, därför finns även mindre modeller han kan välja mellan. Men gäller det transatlantiska resor är Air Force One ett måste och oftast flyger då båda planen tillsammans, när detta sker är det inte många alls som vet vilket plan som är vilket, men då Obama landade i Sverige var det endast det plan som är märkt med 29000 som landade på Kastrup. Med tanke på att dessa plan är nästan 30 år gamla nu så finns det planer på att bygga två nya, men enligt Trump skulle kostnaderna för detta vara så enorma så det är oklart om det blir av eller ej.