Blogg

Concorde

Concorde

Concorde är namnet på ett av det mest välkända och lättigenkända flygplanen. Det är kanske bara Boeings 747 som är lika ikoniskt. Det som gör Concorde speciellt är att det var ett av de första överljudsplanen, med en maxhastighet på 2179 km/h, avsedda för kommersiell passagerartrafik. Ryssarna hade försprång med en liknande modell vid namn Tupolev TU-144 men Concorde var betydligt mer framgångsrik och det är den man minns idag. Modellen var ett samprojekt mellan Storbritannien och Frankrike, bland annat så var nuvarande Airbus och Rolls-Royce inblandade i utvecklingen.  Just Rolls-Royce är en av världens främsta flygplansmotortillverkare och sysslar alltså inte enbart med lyxbilar.

 

Utveckling

 

Utvecklingen av Concorde började redan på 50-talet när de första stapplande stegen togs. Namnet togs då det existerar på både franska och engelska och har samma betydelse, nämligen avtal eller överenskommelse, men även harmoni och sammanhållning. Kostnaden för framtagandet av planet drog över det beräknade med stora summor. Detta gjorde att planet blev dyrt och därmed svårsålt. När planet var klart i mitten på 70-talet rådde dessutom oljekris vilket gjorde att ett plan som Concorde med mycket hög bränsleförbrukning hade svårt att klara sig i konkurrensen. Flyget hade ett mycket säreget utseende med en nedåtpekande nos och mer rymdskeppsliknade än flygplansliknande kropp som såg ut som en trekant uppifrån. Nosen rätar dock ut sig under flygning och ska bara vara till för att piloterna ska se banan när de landar och lyfter.

I luften

 

Planet hade sin reguljärtrafikpremiär 1976 och ganska snabbt började de flyga på en mängd längre rutter. Detta till trots så ledde snart ekonomiska problem samt planets inneboende problem med bränsleförbrukning att dessa skars ned. Planet var även väldigt högljutt vilket ledde till motstånd mot att låta det flyga över annat än hav. Kvar blev alltså London – New York och Paris – New York. Flygiden mellan London och New York var ca 3 timmar och 30 minuter vilket då var mer än dubbelt så snabbt som konkurrensen. Trots dess futuristiska utseende och snabbhet så lyckades planet aldrig att bli populärt. Endast 20 stycken byggdes för utvecklarländernas bolag och bara 14 av dessa sattes reguljärt in i trafik. Concorde blev aldrig lönsamt under sin livstid.

 

På marken

 

Med alla problem som planet stött på så var de sista de behövde en olycka. År 2000 så kom dock en sådan. Ett plan som skulle lyfta från Paris flygplats lyckades inte att lyfta utan kraschade in i ett närbeläget hotell. Detta som resultat av en mängd faktorer utlösta av att ett däck gått i sönder och bitar kommit in i motorn. Under en period stod alla planen stilla så de kunde kontrolleras. Mellan 2001 och 2003 så fortsatte trafiken med planet men så även de ekonomiska problemen. Det sista flög under 2003 då det inte längre var ekonomisk försvarbart att behålla dem i drift. På senare tid så har flera försök att få Concorde tillbaka i luften gjorts. En sammanslutning vid namn Club Concorde har samlat ihop pengar för att köpa ett plan och få upp det för flygningar. Även Emiratets flygbolag har sagt att de 2022 ska börja flyga Concorde på fyra rutter och ska för detta köpa fyra stycken av flygplanen.

På marken