Blogg

Svenska stridsflygplan

Svenska stridsflygplan

Som en följd av framgångsrik användning av stridsflygplan under WWI, blev Sverige inspirerad att starta landets egen flygvapen. Resultatet blev att Sverige har haft ett självständigt flygvapen sedan 1 juli 1926. Till början överfördes gamla stridsflygplan från armén och marinorna. Sedan köpt Sverige nya stridsflygplan tillverkade av andra länders försvarsindustri från 1929 till mitten av 1930-talet. I 1937 bildades Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) som fortfarande idag håller på med stridsflygplan tillverkning. De första man tänker på när det hörs frasen svenska stridsflygplan är JAS 39 Gripen. Beteckning JAS betyder jakt-, attack- och spaningsuppdrag. Stridsflygplanet JAS Gripen först utvecklade i början av 1980-talet och de först flygningen skedde 1988. Tanken bakom utvecklingen var att planet skulle ersättas Saab 35 Draken (togs ur tjänst i slutat av 1998) och JA 37 Viggen (togs ur tjänst i 2005). JAS 39 Gripen kostar ungefär en miljard kr per flygplan och klassas som krigsmateriel för strid. Senare  modeller av JAS Gripen är anpassade till NATO standard med, bland annat en infällbar luft-till-lufttankning sond för att möjliggöra lufttankning. Totalt sett har Sverige köpte 204 JAS Gripen av försvarsindustri men bara haldan användes i Sverige. I dagsläget har det svenska flygvapnet 95 stridsflygplan av modell Gripen C/D. Dom andra säljs eller hyrs ut fem andra länder: Sydafrika, Storbritannien, Thailand, Ungern och Tjeckien. Tyvärr har det förekommit en hel del skandaler när det gäller marknadsföring av JAS 39 Gripen.

Avancerad teknik i världsklass

 

JAS 39 Gripen är ett paradexempel av den absolut senast i militärteknik och har flera konfigurerings möjligheter där man skall kunna lägga till nya funktionaliteter och hårdvara som behövs i framtiden. Dessutom har planet en väldig hög automatiserings nivå, s k “fly-by-wire”.  Planet finns i versioner A/B, C/D och E/F, varje version med 2 varianter, ensitsigt och tvåsitsigt, och snart finns en förarlös variant. Ensitsigt varianten finns till för vanlig användning och tvåsitsigt varianten finns till för pilotträning. En radikal vingkonfiguration med canardvinge i stället för en traditionell akter placerad stabilisator gör planet högpresterande även under dåliga förhållande.  Med denna vingkonfiguration går det att placera motorn längre bak i flygplanets kropp än vanlig. Tillsammans ger både innovationer höga svängprestanda och lågt luftmotstånd och möjliggör en brant anfallsvinkel. Tack vare det är ett stridsflygplan mer lättmanövrerad än ett kommersiellt flygplan. Det är en fördel för ett stridsflygplan att planet har negativ stabilitet kan man säga. Tidigare modeller av JAS 39 Gripen har en turbofläkt jetmotor, Volvo RM12, som utvecklades speciellt för JAS Gripen och har en topphastighet på Mach 2.  Men den senaste JAS Gripen-modellen har en annan turbofläkt jetmotor, General Electric F414G, som först utvecklade för den amerikanska flygvapnet. Dessutom har den senaste stridsplanet en ökad bränslekapacitet vilket ger längre räckvidd. JAS 39 Gripen E har relativt korta start- och landnings avståndskrav med en minimum start avstånd av 500 meter och en minimum landnings avstånd av 600 meter, och kan flyga på en 70–80 graders anfallsvinkel vid behov. Planet har en inbyggd 27mm Mauser BK-27 revolver cannon med 120 runda. I kort är JAS 39 Gripen ett stridsflygplan i världsklass.

Avancerad teknik i världsklass