Blogg

Tufft yrke med få kvinnor

Tufft yrke med få kvinnor

Pilot är ett yrke som många drömmer om att ha, känslan att få sitta bakom spakarna i en sådan stark maskin måste vara oslagbar. Men det är inte många som faktiskt når denna dröm eller ens ger sig ut för att försöka uppfylla den. Kraven som ställs på sökande är höga, man ska ha godkända betyd i både engelska 6, matematik 2b och fysik 1a. Man får göra tre skriftliga tester under rekryteringsdagen och genomgå en kort intervju så de kan avgöra om du har det som krävs för att bli en kommersiell pilot. Dessutom så behöver man ett medicinskt intyg från en flygläkare som talar om att man är frisk nog för att klara av detta arbete. Men det är inte bara kroppen som måste vara frisk för att man ska få utbilda sig till pilot, även psyket behöver vara stabilt och innan man får börja en kurs så krävs det godkänt på flygpsykologiskt lämplighetstest.

Höga krav

Kraven i detta yrke är inte så konstiga, att kunna sitta där uppe i luften och ansvara för så många människors liv är en tung last att bära på sina axlar, en last oftast män bär. För det är inte många piloter som faktiskt är kvinnor, det säg att endast 4000 av alla världens 130 000 piloter i flygbolag är kvinnor. Men pilotyrket är ett väldigt könsneutralt yrke, det finns ingenting som säger att ett visst kön passar bättre till detta än det andra. Här är det människor med en stor förmåga till simultankapacitet som passar in, man ska även vara lugn och kunna fatta snabba beslut. Ser man till bara detta så är det egentligen kvinnor som borde bli bättre piloter än männen. Trots detta så är det inte så många kvinnor som faktiskt blir piloter.

Oväntade platser

På senare år har dock antalet vuxit något, på ställen man kanske inte förväntar sig se kvinnor i ett så mansdominerat yrke dyker det upp fler och fler. I Etiopien och även Pakistan blir de fler, i Pakistan växer de sakta om man bortser från perioder då det faktiskt går back. Men här kan man hitta den första cockpitbesättningen som består av bara kvinnor på PIA, dessutom har det i över 10 år funnits kvinnliga stridspiloter i Pakistans flygvapen.

Ovanligt för ett jämställt land

Här i Sverige har vi bara haft en enda kvinnlig stridspilot, Anna Dellham började år 1991 som stridspilot på Viggen/Gripen och tycker absolut att detta är ett kvinnoyrke. Utöver detta finns fler kvinnliga piloter, även om de inte är många, men de flesta arbetar som trafikpiloter. På Etihad Airways försöker man rekrytera så många kvinnliga piloter man bara kan till Abu Dhabi och på den första privatägda saudiska Boeing 747-800 VIP-version kommer en kvinna bli första chefspilot, detta trots att hon inte än får köra bil till flygplatsen.

Ovanligt för ett jämställt land

Utan att ifrågasätta

Men det är kanske inte så konstigt att detta ses som ett mansyrke, i de flesta filmer man ser är det alltid en man som är pilot och kvinnorna agerar flygvärdinnor. Stereotypa roller som på något sätt ändå inte ifrågasätts allt för mycket. Samma sak gäller när det kommer till bilracing tillexempel, där är de kvinnliga förarna sällsynta precis som för piloter.